onsdag 13 februari 2013

Mot gymmet!

Sedan några månader tillbaka går jag någorlunda regelbundet på gym. Jag har tre orsaker till detta:

1. Att må bra, såklart. Att känna sig stark, pigg och inte minst duktig. Det är jätteviktigt för mig som inte har så bra självförtroende. Att träna är en väg in i att börja tro på sig själv, tänker jag.

2. Skidloppet. På något mystiskt sätt har jag lyckats lova att hänga med på stafettvasan i år. Min sträcka är cirka en mil och borde inte vara omöjlig att genomlida, men till saken hör att jag är en ordentlig amatör! Jag har faktiskt aldrig stått på ett par längdskidor! Det blir till att hårdträna de sista dagarna innan loppet, då vi som åker kommer att befinna oss i Sälens snöiga vidder.

3. Att gå upp i vikt. Det är ingen hemlighet att veganmat är ganska så fettsnål. Man behöver knappast svälta eller gå runt och vara ständigt hungrig, som vissa tror, men visst är det större sannolikhet att man blir smal om man utesluter kött, mjölk, ost och ägg. Det är förstås inte fel att vara smal men jag ligger och glider lite på gränsen till undervikt och framförallt känner jag mig själv ganska så benig ibland.
Träna för att gå upp i vikt kanske låter avigt, men det gäller förstås att bygga muskler snarare än bränna kalorier.
Det svåra är att få i sig proteiner och kalorier efter träningen. Pulver och drycker finns det i mängder, men nästan ingenting som inte baseras på komjölk. Knepigt! Jag käkar bananer och jordnötter, och nu har jag varit på hälsokosten och köpt dessa:
Fem för 99, på rea. Inte superbilligt kanske, men om det är bra grejer kan det vara värt det. Hur det blir med proteinpulver och sådant återstår att se. Om ni har några tips (även på annat som passar att äta efter gymmet) så får ni jättegärna höra av er!
Nu är det bara att knata iväg och lyfta skrotet... Ni vet väl att en myra kan lyfta tio gånger sin egen vikt!
// Myran


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar