tisdag 19 mars 2013

Glass med kolasås

Paddan är en stor förespråkare för glass. Gärna i kombination med lakrits.
Själv är jag inte ett lika stort fan av vare sig det ena eller det andra. Jag vet inte om det hade varit annorlunda om jag hade ätit kosse-glass, det är möjligt att soja/havre-varianterna inte når samma höjder. Jag vet inte för jag minns inte och har aldrig varit någon superfantast när det kommer till sötsaker. Tro det eller ej (jag vet att jag skrivit en del om gotte här).
Poängen som jag tänkte komma till är i alla fall att glass är bäst när man gör något piffigt med den. Istället för att ösa upp ett berg ur en literförpackning kan man grunda med några vaniljkulor och pryda dem med exempelvis varma bär eller nån kul godis som funkar att strössla med.
Bilden ovan föreställer sojaglass med vaniljsmak och kolasås som jag har gjort själv. Jag mindes det som lite jobbigt att göra sås, men den här var störtenkel.
Lika delar (till min enportionare, som nog kunde räckt till två tog jag en deciliter) sirap, socker och grädde kokas upp i en liten kastrull och sedan - klart!
För detta tillfälle använde jag mörkt muscovadosocker som har ett stråk av lakrits över sig.
Inte illa, inte illa alls. Och så enkelt!
// Myran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar