onsdag 8 maj 2013

Mymlans höstsås med pasta

Nej, vad säger ni, är det inte höst?
Nå, jag har ett stort lager med morötter som jag behöver göra något med så då kom den här rätten väl till pass. Maträtten är enkel men ändå speciell, och det är min mor som har lärt mig den (och antagligen även uppfunnit den).

Morötter
Palsternackor
Zucchini

Riv ner så mycket du känner att du är sugen på av ovanstående grönsaker.
Låt sedan småkoka med

Röda linser
Vatten

(även här litar jag på din smak och ditt omdöme när det kommer till mängd).
Det brukar räcka med att koka i ca tio minuter. Fyll på med

Havregädde

om/när vattnet kokar bort och maten riskerar att bränna fast. Under tiden kan den som är lite smart passa på att koka pastan.
Sista steget är kryddan. Den är här synonymt med

Ingefära (riven eller pulver)
Vitlök
Lite sojasås
Peppar och salt

Sedan är det bara att servera denna mustiga sås i djupa skålar med oljig pasta (jag häller alltid på lite oliv/rapsolja på den färdigkokta pastan) i botten.

Garanterat gott.

Glad sommar!
// Myran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar