lördag 27 juli 2013

Myrans risrätt

Jag tror inte att jag har haft några renodlade ris-recept här i bloggen än. Det får vi ha ändring på.
Jag ska bjuda på en klassiker i det myriska köket.
Här hemma går den under namnet "ris och grönsaker", "ris med marinerat" och ibland "den där risrätten", vilket väl säger en del om hur mycket (lite) ris vi äter.

Jag har inget bättre namn på den men om någon har ett förslag tar jag tacksamt emot!
Risrätten grundar sig i vad jag en gång för många herrans år sedan blev serverad på en restaurang i Sälen. Det var så himla gott att jag ej kunde förglömma denna upplevelse och allt sedan dess har jag försökt återskapa den anonyme kockens mästerverk utan att lyckas. Men försöken kan ju bli goda ändå!

MYRANS RISRÄTT

Ristyp väljer du själv, vitt klibbigt är gott men fullkorn funkar också utmärkt. Ta något du gillar.
Nu över till marinaden.
Den ska bestå av soja och olja. Pressa ner sjuhelvetes mycket vitlök och citron för att få rejält sting i såsen. Blanda med peppar och kanske timjan. Du kan med fördel göra en rejäl dos marinad.

I denna marinad ska sedan några olika sorters grönsaker blandas. Jag har varierat mig genom åren men som bas har jag alltid broccoli. Utöver det funkar till exempel blomkål, svamp, stora vita bönor och haricot verts. Blomkål, broccoli och bönor ska lätt kokas till uppmjukad konsistens.
Låg värme, lite vatten och ganska så kort stund gäller.
Sedan marineras allt (utom riset) i en enda stor familj av smaklighet.

Resterande marinad kan användas antingen som sås sådan den är, eller värmas upp tillsammans med grädde till en tjockare sås som hälls över riset.

Nu blir det äta av!
God lördag.
// Myran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar