lördag 23 november 2013

Pott-gratt

Igår lagade jag potatisgratäng för att göra Paddan glad, eftersom pott-gratt är hans favvofavvo.
Det var rackarns vad bra det blev faktiskt. Krämigt. Och då hade jag inte ens nån ost med i bilden.
Därför känner jag mig nu nödgad att dela med mig av detta tiptop recept.
Väsgo!

10 mjöliga potatisar
4 dl havregrädde (jag använde carlshamn)
1 dl havremjölk
2 vitlöksklyftor
1 tsk persillade

Sätt ugnen på 225¤ och skala och skiva alla potatisar. Smörj en form och bred ut hälften av potatisskivorna i botten.
Blanda grädde och mjölk med salt, peppar och pressad vitlök. Häll över hälften av blandningen. Fyll sedan formen med resten av potatisen och häll på resterande sås. Krydda toppen med persillade.
Grädda gratängen i 45 minuter.

Hoppas ni lyckas lika bra som jag!

// Myran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar