fredag 29 november 2013

Pumpasoppa

Halloween har varit för länge sedan och jag tenderar att komma lite efter med allt... Egentligen tycker jag att det är genialt att stoppa in en spökhögtid mitt i mörka hösten för att pigga upp. Myran och Paddan spökade ut oss i varsitt lakan och bjöd upp på fest som började med pumpasoppa, övergick i döskalle-tårta med läskig läsk och avslutades med att titta på Tim Burtons skräckkomedi Beetlejuice.

Soppan var omåttligt populär, vill jag lova!
Därför kan jag inte sitta här och ruva på det själv utan måste dela med mig till internätet. Nu kanske pumpasäsongen är över men här ligger receptet kvar tills det är dags igen!

Pumpasoppa för 8 hungriga rackarungar.

ca 1 1/2 kg pumpa butternut
2 äpplen
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
ca en msk ingefärspulver
2 msk olja
2 l vatten
5 grönsaksbuljongtärningar
1 dl havregrädde
2 msk vitvinsvinäger
2 msk timjan
1 1/2 tsk salt
2 krm vitpeppar
pumpafrön till garnering

Skala och kärna ur pumpa (asjobbigt, var beredd på skavsår) och äpple. Skär i 2 cm stora bitar. Skala och skär lök och vitlök i mindre bitar. Fräs allt i olja i en stor kastrull ca 10 minuter.
Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt småkoka under lock tills pumpan är mjuk, ca 20 minuter. Häll på grädde och vinäger. Tillsätt timjan. Låt koka upp.
Ta av från värmen och mixa soppan slät i en matberedare eller med stavmixer. Smaka av med salt och vitpeppar.

Servera soppan med pumpafrön och nybakt bröd och ha en ryslig kväll!

// Myran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar