söndag 14 december 2014

Lucka 14: DIY mistel

De senaste åren har jag alltid köpt hem en kvist av mistel i advent. Men det kostar ju lite pengar och blir tråkigt när den vissnar och bladen ramlar av. Så jag började fundera på om jag kunde göra ett eget mistelpynt att plocka fram och glädjas åt, år efter år.
Kunde jag det då?
Ja, det kunde jag!

Den blev riktigt fin och nu vill jag sprida den här idén vidare.

Vad behövs?
En rulle ståltråd
Ett verktyg att böja och knipsa av ståltråd med
En näve runda vita pärlor eller knappar
Ett par meter glansigt grönt band, ca 2 cm brett

Utgå från en bild av en mistel och forma ditt eget knippe av ståltråd. Snurra gärna två trådar runt varandra för att få en mer stabil men ändå böjbar kvist.
Knyt fast pärlorna i par lite här och där på knippet med hjälp av mindre bitar ståltråd.
När du är nöjd med din konstruktion kan du börja linda kvistarna med det gröna bandet.
Linda hårt och tätt så att du inte lämnar glipor. När du kommer till en kvists ände klipper du upp bandet ca tre centimeter och gör en dubbelknut så att bandets ändar sticker ut och bildar bladen på växten.
Linda runt hela och knyt här och var. Om tyget fransar sig kan det hjälpa att elda försiktigt med en tändsticka på kanterna.
Glöm inte att lämna en ståltrådsögla längst upp så att du kan hänga upp din mistel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar