tisdag 16 december 2014

Lucka 16: Pepparkaksbollar

Nu är det inte mycket mer än en vecka kvar till julafton och jag har inte ens hunnit baka pepparkakor.
Vojne vojne.
Får man fuska?

Jag hittade ett recept på pepparkaksbollar som jag provade. De påminner väldigt om vanliga chokladbollar fast med lite juliga kryddor istället för kakao. Där slog jag två flugor i en smäll för jag har inte hunnit göra marsipanfigurer heller, som jag hade tänkt... men den gick åt nu istället.

Prova?

Blanda 3 dl havregryn med 1 msk malen ingefära, lika mycket kanel och 1 tsk hackad eller malen kryddnejlika (jag hade bara hela så jag gick loss med kniven).
Riv ner 200 g mandelmassa och mosa ner 100 g margarin i smeten. Pressa ner lite apelsinsaft och rör ihop. Forma bollar som rullas i pärlsocker.

Oj, lätt var det i alla fall. Nu blir det bollar till glöggfikan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar