onsdag 24 december 2014

Lucka 24: Det snabbaste julbordet

Att göra en julkalender ställer vissa krav.
Jag har hållt mitt löfte och uppdaterat varje dag, även om det ibland har blivit väl sent på kvällen. Jag har försökt att blanda upp så att det inte bara blir mat, men inte heller bara en massa godis, och förstås några julklappstips och andra idéer som rör sig utanför köket.
Och nu är den stora dagen här. Då vill man ju briljera. Komma med något extra. Den bästa luckan hittills.
Förstå vilka krav!

Men jag sänker förväntningarna nu. Rejält.
Min sista lucka blir en utsträckt hand till den som inte hann, orkade eller kunde göra ett sprudlande, snyggt och imponerande julbord. Den som snart är på väg till släkten där hen kommer att få plocka ut några potatisar och en klick senap och kanske knäcka några nötter till efterrätt. Släkten kommer att antingen skratta åt dig, försöka tvinga i dig köttbullar eller tro att du har en ätstörning. Ingen kommer att tycka att det här med veganism verkar vara en bra idé.
Hinner du springa inom en affär innan du far?
Här kommer mina tips på världens snabbaste julbord:

Grund: Finns det potatis på plats så kan du ha det som grund. Om inte, gör en fräsch couscoussallad med saffran, lite rapsolja, salt, peppar och nötter. Hacka i en paprika eller riv ner morot om du vill.

Kål: Hittar du ett litet rödkålshuvud eller en liten påse grönkål, lägg den i kundvagnen. Plocka en apelsin från frukthyllan och när du kommer fram: hacka eller riv kålen och pressa apelsinsaft över grönkålen eller skär apelsinbitar ner i rödkålen.

Istället för kött: Är du i en större affär så kanske du hittar några veganska godsaker i frysen, men jag förutsätter att du går och panikshoppar i världens minsta butik som på sin höjd har en två år gammal påse quornfärs att erbjuda.

Skippa då köttimitationerna och kör på klassikern, bönor. Köp en burk kikärtor eller röda bönor och blanda ihop en god bönsallad med dressing av senap och olja.
Du kan också göra en god bönröra att ha till maten, med röda bönor, salt, peppar och mycket pressad citron. Funkar perfekt som pålägg på en knäckemacka också.

Efterrätt: När de andra äter risgrynsgröt eller ris a la malta, vad äter du då? Den här är svår. Men jag föreslår att du plockar med dig en banan som du sedan skivar upp och steker (helst i mjölkfritt margarin men om du inte hittar det får olja duga) med en klick sirap och en nypa kanel på medelvärme några minuter. Servera med lite nötter och mandlar på toppen så har du ditt grötsubstitut!

Smågodis: en ask After eight, Wienernougat eller en påse röda Marianne.

Köplistan alltså:
Couscous
Rapsolja
En påse saffran
Hasselnötter och mandlar
Paprika/morot
Röd- eller grönkål
En apelsin
En citron
En burk röda bönor eller kikärtor
En banan
Sirap och kanel
After eight, Wienernougat eller Marianne

Slut!

God jul mina vänner och hoppas att ni alla får en fin grön dag!

Kram från Myran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar