lördag 6 december 2014

Lucka 6: Varm äppeldricka

För några år sedan var jag i Prag och då passade jag på att gå på café och dricka varm saft. Eller något åt det hållet. Jag minns inte vad det kallades och jag vet inte exakt vad det var gjort av men i mina ögon, och enligt mina smaklökar, verkade det vara äppeljuice som värmts upp och hällts i glasmugg och sedan kryddats med kanel och pyntats med några russin i botten.
Det var väldigt gott och kändes väldigt juligt, fast det var i maj.

Efter att ha googlat lite bestämde jag mig för att testa helt vilt med vad jag tyckte kändes som rimliga ingredienser.

Så jag kokade upp en liter äppeljuice, kryddade med 1 tsk kanel, 1 tsk ingefära (pulver), 1 tsk socker, hällde upp i ett fint glas och pyntade med några russin och äppelbitar.
Och nu sitter jag med den här i handen:

Mysigt alternativ för den som tröttnat på glögg eller bara vill variera sig. Och smaken passar nog lika bra hela vintern, jul eller inte.

// Myran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar