söndag 27 mars 2016

Varm bulgursallad med citron och timjan

I går var jag hemma hos far min och tog med lite käk. Det gick hem hos alla magar, även pappas sambo som kom hem efter jobbet några timmar senare och smakade. Hon ville gärna ha receptet och eftersom det är ett väldigt bra recept - lika enkelt som gott - som alla borde få ta del av så tänkte jag att det lika gärna kan åka ut här i stället för att hemlighållas.
Receptet är inte mitt påhitt från början, men med någon liten ändring här och där så kan vi ju låtsas att det är jag som är upphovsmyra!

4 portioner bulgur
1 rödlök
2 morötter
1 zucchini
1 ekologisk citron
1 vitlöksklyfta
1 msk balsamvinäger
2,5 dl havre fraische
Några nävar ruccola
Timjan, salt och peppar
Olja
Valfritt tillbehör, tex stekt oumph eller marinerade stora vita bönor.

Koka bulgurn. Skala och hacka rödlöken och stek den i lite olja. Skala och slanta morötterna och tärna zucchinin. Stek grönsakerna tillsammans med löken i några minuter. När bulgurn är färdig, blanda den med grönsakerna och ruccolan och krydda med timjan, salt och peppar.
Riv citronskal och blanda ner i fraischen. Pressa ner lite citron och smaka av med peppar och salt.
Nu är både salladen och röran till färdiga att avnjutas. Så enkelt är det!

Glad påsk önskar Myran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar